دسته‌بندی نشده

علت حساسیت فصلی چیست؟

حساسیت فصلی یکی از رایج ترین معضلاتی است که افراد با آن مواجه می شوند. از آنجایی که اینگونه حساسیت ها در فصل خاصی از سال برای هر کس رخ می دهد، به حساسیت های فصلی مشهور هستند. البته قابل ذکر است که گاهی اوقات علائم حساسیت فصلی با سرماخوردگی یا آنفولانزا ممکن است اشتباه گرفته شود. به همین سبب بهتر است که با علائم و دلایل آن آشنا شوید تا بتوانید بهتر با آن برخورد کنید.

علت حساسیت فصلی چیست؟

علت حساسیت فصلی در واقع اشتباه سیستم ایمنی بدن در شناسایی عوامل بیماری زا است. گاهی اوقات ذرات گرد و خاک، گرده های گل و برخی مواد غذایی به اشتباه عامل خطرناک شناخته می شوند. در اینجاست که بدن شما از خود واکنش نشان می دهد و آلرژی فصلی خود را نشان خواهد داد.

در گاهی موارد، این حساسیت کم است و می توان آن را کنترل کرد؛ با این حال گاهی اوقات این علائم به قدری خطرناک است که باید هر چه سریعتر به فکر مهار آن باشید. در غیر این صورت ممکن است برای فرد بسیار خطرناک باشد.

حتی گفته شده است که ژنتیک هم به عنوان یک عامل مهم در ابتلای افراد به حساسیت های فصلی می تواند نقش داشته باشد. به حدی که اگر والدین به آلرژی مبتلا باشند، احتمال اینکه فرزندشان نیز به آلرژی مبتلا باشند نیز بسیار بیشتر از افرادی است که حساسیت ندارند. این امر در نتیجه تحقیقات پزشکان به دست آمده است و به نظر فرضیه ای درست می رسد.

علائم حساسیت فصلی چیست؟

علائم حساسیت فصلی در بخش های مختلف بدن ممکن است خود را نشان دهد. گاهی اوقات آبریزش بینی و عطسه های مکرر از نشانه های حساسیت فصلی هستند. گاهی اوقات خارش های دست و پا و التهابات پوستی می تواند از نشانه های این عارضه در فرد باشد. البته در برخی افراد نیز احساس خارش در ناحیه بینی و حلق و یا سوزش چشم نشانه ای از آلرژی در افراد است.

به هر حال باید توجه داشت که حساسیت نشانه یکسانی ندارد و ممکن است تنها نشانه های معدودی از آن در افراد بروز پیدا کند. به هر حال شاید بد نباشد در هنگام مواجه با نشانه های آن، نظر پزشک را هم جویا شوید و از وی مشورت بگیرید.

علت حساسیت فصلی

روش درمان حساسیت فصلی

تقریبا می توان گفت موثر ترین روش درمان حساسیت فصلی با استفاده از دارو های آنتی هیستامین امکان پذیر است. در حال حاضر نسل آنتی هیستامین های مختلفی در بازار یافت می شوند که هر کدام در این خصوص کارایی دارند. دارو هایی نظیر کلرفنیرامین، نئوتادین، سیتریزین و … از جمله این دارو ها هستند. هر کدام از دارو های فوق دارای اثر ضد آلرژی هستند.

در برخی از افراد، اثر این دارو ها در حدود 20 دقیقه پس از مصرف خود را نشان خواهد داد. با این حال در اکثر افراد مصرف کننده، این زمان بعد از گذشت حدود یک ساعت خود را نشان داده است. تمامی دارو های آنتی هیستامین را می توانید با مراجعه حضوری به داروخانه دکتر پرویزی، دریافت کنید.

داروی کوئرس پلاس نوتراکس، یک داروی فوق العاده برای پیشگیری و درمان همیشگی حساسیت است. این دارو با توجه به علائم حساسیت های فصلی ساخته شده است و مصرف مداوم آن می تواند برای شما مفید باشد. قابل ذکر است که ترکیبات تشکیل دهنده این دارو بر پایه عصاره های گیاهی ساخته شده است. بنابراین مصرف آن دارای کمترین عوارض برای افراد است.

در خصوص آلرژی های فصلی ذکر یک نکته ضروری است. افرادی که در معرض استرس قرار دارند، بسیار بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به حساسیت های فصلی قرار دارند. به همین سبب استفاده از ترکیبات آرامش دهنده و کاهش دهنده اضطراب می تواند به شکل غیر مستقیم مفید باشد. در همین خصوص توصیه می کنیم که به شکل مداوم از امگا 3 استفاده کنید.

روش های طبیعی درمان آلرژی های فصلی

یکی از روش های موثر برای پیشگیری و درمان حساسیت های فصلی، شناخت عامل حساسیت است. در این خصوص توصیه می کنیم که ابتدا با شناسایی عاملی که به آن حساسیت دارید، تلاش کنید تا ارتباط کمتری با آن عامل داشته باشید. این اقدام به تنهایی می تواند در کاهش علائم و نشانه های آزار دهنده مشکل فوق کارایی داشته باشد.

جدا از این، مصرف مداوم عسل می تواند در کاهش علائم حساسیت زا نقش داشته باشد. عسل دارای خواص شگفت انگیزی در طب سنتی است و به همین سبب می توانید با بهره گیری از فواید آن در این خصوص نشانه های آلرژی را در خود کاهش دهید.

طبق یافته های پزشکان، مصرف مداوم سیر هم می تواند مشکلات ناشی از آلرژی های فصلی را به میزان قابل توجهی در افراد کاهش دهد. به همین سبب، استفاده مداوم از آن برای افراد مبتلا توصیه می شود.

حساسیت فصلی

چند نکته مهم در خصوص حساسیت فصلی

  • آب استخر حاوی مقادیر زیادی از کلر است. این ماده سبب تشدید حساسیت می شود. در همین خصوص، توصیه می کنیم اگر به آلرژی مبتلا هستید، از حضور مداوم در استخر خودداری کنید.
  • یکی از چیز هایی که معمولا در زندگی کمتر به آن توجه می کنید، الیاف بالش و تشک است. با این حال باید بدانید که تشک و بالشی که از آن استفاده می کنید نقش مهمی در تشدید آلرژی دارد. اگر الیاف تشک و بالش شما از جنس پر پرندگان است، بهتر است که به فکر تغییر آن باشید. زیرا این الیاف سبب می شود که نشانه های آلرژی در شما افزایش پیدا کند. در این خصوص استفاده از الیاف مصنوعی بهتر است.
  • رایحه های مصنوعی غلیظ مانند عطر و عود، سبب می شوند که آلرژی در شما تشدید شود. به همین دلیل توصیه می کنیم که برای کاهش نشانه های آلرژی در خود، استفاده از این رایحه ها را تا حد امکان کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *